Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

tirsdag 6. januar 2009

Minner, om litt av hvert


Fra Bestemorhus til barndom i Svene !

Dette bilde er det første som finnes av meg, sammen med Svein som er fire fem måneder her. Bildet bar preg av at det hadde blitt "sett på" av mange barnehender opp gjennom årene ! Men jeg har prøvd å rette opp en del av skadene !


Vi flyttet til Svene høsten 1939. Foreldrene mine greide å skrape sammen nok penger til å kjøpe en liten gård, med foring til to - tre kuer og noen sauer. Og litt skog så vi hadde tømmer til hus og ved til brensel. Noen ganger kunne pappa hogge og selge litt tømmer og ved også, men for det meste hogg og kjørte han for andre, for å tjene til livets opphold !


Å være med pappa å kjøre tømmer var spennende. Jeg fikk sitte på doningen oppover bakkene til Krokvannet eller Bråtakippen, eller hvor det nå var han skulle hente venda


Det var moro å være med pappa, han småprata om hesten og høgginga om skolen og litt avhvert

Og, han var veldig snill mot hesten ! Var det en bratt oppoverbakke måtte vi gå sjøl, og hadde den tungt lass sprang han alltid ved siden av :-) Jeg sa til han noen ganger: - jamen pappa, vi er ikke så tunge som et tømmerlass ! - - Nei vi er jo ikke det, men Blakka må få hvile hu også, det er tungt arbeid å dra tømmer fra skogen - sa han Vi lærte tidlig å ta hensyn til dyra. Hadde vi kattunger passet han på at vi ikke dro den i halen eller bar den "stygt"
Da vi blei litt eldre fant vi ut at det gnistret når vi strøyk katta mot hårene over ryggen !!
Vi satte oss under bordet og testet ut dette, men fikk han se oss og hva vi gjorde, blei han sint og vi fikk høre hvor vondt dette var for pus :-/

Var det fluer i vinduskarmen tok han opp vinduet og jagde ut fluene !! Jeg kan huske at mamma sa de kommer inn igjen med en gang, slå dem ihjel !! Slakting var en dyd av nødvendighet, han var med, men ville helst at det var flere med så han bare kunne gjøre andre ting, som å hente vann og slikt :-) Men måtte han så måtte han



En hendelse står spikra i hukommelsen: Jeg tror det var i 1948 eller noe sånt, jeg fikk lov å kjøre hesten med tømmerlasset, antagelig var det kaldt, for pappa sprang etter nedover bakkene. Nedi bakken mot Elgtjernmyra, møtte vi en forunderlig donig ! Det var en buldozer som dro en slede etter seg !! Jeg blei redd, og fikk stoppet hesten og ropte på pappa !!!
Han kom opp på siden av meg og tok over tommene mens han sa: - Det er nok Lingen, jeg har hørt han har kjøpt buldozer som han skal kjøre tømmer med !!
Det var vel forløperen til traktor i skogen, senere lassbærer (er vel ikke noe moro å sitte på lasset til en lassbærer vel !!!)



Det var "Barnearbeid" da jeg var lita ! Vi måtte være med på det meste. På dette bilde skal vi til skogs med sauene våre. Jan og jeg går foran med hver vår sau, Litt lenger bak kommer Lorents, naboen vår, med en og bakerst kommer nabogutten Håvard med et lam som ikke orket å gå så langt på egne ben, så det måtte bæres. Antagelig er det Svein eller mamma som tar bildet, mamma kjøpte et kasse-apparat tidlig på femtitallet, og derfor er vi så heldige å ha endel bilder fra barndommen ! Men film var dyrt så det var ikke dagligdags !

Pappa ødela seg i en ulykke i desember 1951, så han kunne ikke gå med sauene de første åra etter det, han kom seg etterhvert, men blei aldri helt bra.
Men han var så glad i skogsturene sine at de gjennomførte han så lenge han på noen måte orket!!

Her er det Tulla som kjører hest og Jan som styrer sleperiva, dette er også etter at pappa ødela seg, det var ikke så enkelt å gå etter riva med en fot som ikke virket som den skulle

Etterhvert måtte han få seg lettere arbeid, og etterhvert blei det "Byfolk av dem "

Ingen kommentarer: