Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

fredag 9. januar 2009

Gamle minner og enda eldre minner....

Her er et bilde fra den aller første tida vi bodde i Svene! Jeg er vel 2,5 - 3 år jenta som står bak meg heter Jøran, søstra hennes bodde hos oss en stund, for å hjelpe mamma med hus og barn, da hun hadde fått Svein. Jeg har et svakt minne om den natta Svein kom til. Da var jeg 2 år og 5 måneder. Jeg blei vekket av at det var flere folk i rommet der vi sov, og jeg husker godt jeg sa til tante Else: - Hva er det for noe ? -Ingenting, bare legg det du, -sa hun. Men jeg ville slett ikke legge meg! - Da får du sitte her å rydde i skapet da - sa tante. Jeg husker at jeg satt ved et gammelt skap og dro ut alle klærne som var der, men jeg har antagelig sovnet midt i "arbeidet" for jeg husker ikke mer fra den natten

Noen måneder seinere blei pappa sjuk. Han ynket seg og klagde, og jeg lurte på hva det var: Pappa har vondt i magen! - sa mamma. -Ring til jordmora da ! sa jeg, for det hadde de jo gjort den gangen mamma hadde vondt i magen !!!
Pappa hadde noe de kalte "plevritt" og var sjuk noen måneder den vinteren.


Mamma var flink til å fortelle, og kom ofte med små anekdoter fra sin barndom og ungdom Noen av dem husker jeg.


Det var elleve søsken av dem, men den første var tjuefem år da den siste kom, min bestemor hadde småbarn i 25 år !! Utrolig ....


Mamma fortalte om da de skulle leike griseslakting mens foreldrene var i fjøset og de tre, fire barna var aleine inne. Det var Oddmund, Torvald og Louise som satte igang: Torvald skulle være gris, han lå på golvet og sprellet (som griser pleier) Mamma satt oppå han med hendene knyttet mot panna hans.Oddmund skulle slå Han hadde finni en en jernbeslått sko og løftet handa for å slå til, i det samme skjønte Louise at dette ville gjøre vondt, så hun nappet hendene til seg, og Torvald fikk skohælen i panna så det sang !!!

Han hadde merke etter dette i flere år etterpå og griseslakting blei en forbudt lek :-(

Dette er Arne nummer fem i barnerekka, han var kanskje baby da dette hendte :o)

Mammas bestevenninne opp gjennom årene var Sigrid, nabojenta. De var sammen om alt. Var den ene sjuk og måtte være hjemme, var den andre det også. Mamma forklarte det med at de torde ikke å gå alene gjennom skogen ! En gang var mammas eneste par sko til reparasjon, og hun kunne ikke gå ut, da klaget Sigrid til sin pappa at hun kunne ikke gå aleine, så fikk hun slippe :o) Skoleplikt var kanskje ikke helt innført ? En gang disse to jentene var på veg til skolen på stien gjennom skogen, fikk de øye på et "stort grått dyr" De hylte og skreik og sprang hjem til Pappan til Sigrid, han var grei han, og fulgte jentene helt fram til Røren skole ! - Men vi var nok sikkert to timer for seine - sa mamma

Hun fortalte mer: En gang i regnetimen blei en gutt i fjerde som ikke likte regning noe særlig spurt i "trekkefraoppgaven" (læreren ville gjøre det litt hjemmekjent) og sa - Hvis du har fire kjøttkaker og spiser opp fire, hvor mye har du igjen da ?? Ole kikket opp og sa: -bare skjære sausen vel !!! Svaret var jo rett det :o)

En gang det var naturfagtime satt mamma og kikket ut på regnværet, og fulgte kanskje ikke så godt med: - Du Louise, sa læreren - hvordan blir regnet til ?!

Louise tenkte raskt og så sa hun: -skyene åpner seg og så detter det ned....

I det som mamma kalte skreddertimen , en stund før vi tente lampa om kvelden, satt vi ofte og prata, og mamma fortalte om "gamle dager" da hun var unge. En fin og lærerik skikk, spør du meg :0)


Merkelig, men sjøl om mamma var hovedpersonen i livet vårt er det ikke mange bildene vi har av henne fra denne tiden ! På dette bildet fra 1956 er hun midt på bildet bak !




Ingen kommentarer: