Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

mandag 22. november 2010

minneboka.....

Jeg driver og redigerer bilder etter onkelen min for tiden
Han døde for mange år siden. Og i sommer blei huset han bodde i på slutten
solgt og pusset opp . Da fant de nye eierne en eske med gamle bilder,
som min onkel hadde hatt i et skap der
Vi ser et bilde av han under, der er han vakt sommeren 1945.
Stor var gleden blant mange av oss søskenbarna da vi så dette
og jeg var så heldig å få æren av å gå igjennom dem, først en rask gjennomgang av alt sammen med de andre, og siden tok jeg for meg et og et, for å skanne og prøve og gjøre de litt skarpere.
Det er et møysommelig arbeide, ikke har jeg lært det ordentlig enda heller, så originalene ligger i ei egen mappe, da blir de ikke ødelagt !

Det er så moro å se på disse bildene, de forteller så mye, om klesdrakt, livet de hadde, sosialt samvær og så videre !

På dette bildet til venstre har de besøk av to venner fra Oslo.
Jeg har visst nevnt dem før i forbindelse med at bestemor hadde sommergjester hvert år. Han som spiller banjo heter Per Hogset, og det er broren Jan som holder onkel Konrad oppned på ryggen. Tilskuer er onkel Einar, minstemann i søskenflokken til mamma. Og nettopp fordi han er yngst, og lever enda, har vi fått vite navna på de aller fleste av menneskene på disse bildene.
Mange av dem er fra sist på 1920- og 1930 -tallet. på endel av dem er moren min med og flere av tantene og onklene. Bilder som er tatt mans de fremdeles bodde hjemme hos foreldrene sine

På bilde til høyre ser vi Familien Gulliksrud, de er svigerfamilien til en av tantene mine. Tydeligvis er det vaskedag hos karen til høyre, han var ungkar og bodde aleine, og nå har han besøk av mor og tante som vasker klær for han, vi ser klesvasken henger til tørk på gjerde bak dem

Det er mulig de skal ta et tak inne i stua hans også, for den ene dama står da med en langkost i handa ;)
Det var også ganske vanlig å rigge opp en fyringsplass ute sommerstid, det blei ganske hett inne i stua når de skulle varme opp store mengder med vann til vasking, så slapp de kanskje å bære det lange veier også

Hjemme i min barndomsheim hadde vi en murt "peis" i nærheten av brønnen der vi vasket klær om sommeren !

Vaskemaskinen fikk vi sist på femtitallet hos oss.....


Bilder forteller mer !

Her ser vi tre kjekke karer med sikkert helt moteriktige nikkerser på seg!!

På folkemunne blei de kalt "Eplenikkers"

Sikkert fordi det var plass til masse epler i buksebeina når de var på epleslang :)

Den stilige gutten til venstre er min onkel Konrad, så hans søskenbarn Hilmar(?) Nikkerud og en ukjent. bildet er tatt rett utafor stuevinduet hos bestemor og bestefar

Ja, det var noen tanker om bilder ei sein kveldstund i november, det blir muligens flere historier ettersom arbeidet skrider fram !!

1 kommentar:

Kamerasamleren sa...

Spennende prosjekt dette. Har selv begynt med et lignende med å skanne bilder fra albumer da jeg var liten. Det finnes en god del av dem, så jeg regner ikke med å bli ferdig denne vinteren - som planlagt.

Det er flott med hjelpere som kjenner en del av fortiden, slik som du har. Selv skulle jeg nok ha begynt langt tidligere, da vi nå plutselig står igjen som som "de eldste" i familien, med få unntak da.

Så fikk jeg også denne gangen et hint om et mysterium som jeg ikke har funnet løsningen på selv. "Eplenikkers", den forklaringen virket ikke dum. :)

Hei så lenge og lykke til med prosjektet videre.