Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

torsdag 27. oktober 2011

Mine besteforeldre på farsiden

Nå må jeg fortelle litt om farfaren vår, som vi egentlig ikke veit noe om, men litt har vi klart å nøste opp nå i sommer, og kanskje det blir mer etterhvert ?

Johannes hette han og var født i 1867. Da bodde familien i Gransherad i Telemark Og han døde på Kongsberg sykehus i 1933 etter at han falt i elva under tømmerfløtning.

Det eneste vi har finni av ting etter han er en stor regnskapsprotokoll, som går fram til 1932, men det er lite med navn der, bare " ut og inn" poster med ting som er kjøpt eller solgt. På to steder står det at det er mottatt penger fra Fredfoss fabrikken og en gang er nevnt Solberg spinneri.

Dette var tekstilfabrikker, så kanskje de har solgt ved eller ull til dem ?? Det blir desverre bare gjetninger...





Til høyre er det bilde av Bestemor Ragnhild. Født i Gransherad i 1864. Hun døde da jeg var elleve år. Den vinteren pappa lå på sykehus etter en ulykke i skogen.

Ragnhild var ei stor ferm telemarksdame. Og snakket på klingene telemarksdialekt, sjøl om de hadde bodd Eiker siden de var unge. Vi snakker bestandig om at det var så billig før, ting kostet bare noen øre ! Men når vi ser nøyere på priser og lønninger så får vi et annet syn på saken.

Ragnhild fikk innvilget alderspensjon 9. juli 1932 ! DEr hun får en årlig alderspensjon på 480,- kr fordelt på 8 utbetalinger i året.

Vi ser på regninger som har blitt gjømt på i alle disse åra; der har hun vært i Kongsberg og kjøpt seg "pluggsko" De kostet 12,70. Det blir etter min ringe hoderegning ca. 2,5 % av lønna. Regn ut hvor stor del prisen på et par sko er av din lønn/trygd ....

Nå får jeg gi meg med mimringa her, det blir nok flere små glimt tilbake i tid innimellom når vi får "forska" litt mer !

Ingen kommentarer: