Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

fredag 16. september 2011

Viser fra Rønnaug sin gamle kladdebok

Lenge siden jeg har vært inne her og skrivi noe nå...


Det er så mye å ta tak i, så jeg trenger noen lange mørke høst og vinterkvelder til å komme gjennom det trur jeg

Men for noen uker siden fikk jeg en konvolutt full av papirer Det var kopier av ei kladdebok fra pappas tante, der hun hadde skrevet opp viser fra Gransherad og Telemark



Over her er pappa med dattera vår på venstre side og søskenbarnet mitt på høyre side


(høyre for han) Dette er ca. femti - seksti år etter visene blei skrivi ned tenker jeg !


Det var ikke lett og tyde den gamle håndskriften, vi sendte det til folkemusikksenteret i Buskerud, der har de erfaring med slikt. Og de er glade for å få registrere dem


Noen ord var helt umulig å forstå, men det går jo an å få en mining i det likevel


Det er jo som vanlig den vanskelige kjæresteforholdet mellom jenter og gutter som er tema:)


"Det er -kje gama å gutar vera
når ikkje jentune tør koma nera"
Slik begynner visa, og frtsetter med at en ikke bør være hverken "lang hell bugen" den som skal leike i jentehugen !!


Men jenta svarer i neste vers;



Å få ein belar det tykt me gama


Men kan me seia dei ja med sama (!)


Min snille gut ikkje freste meg


Eg tarv ei tid til å betenkje meg ...


Altså ikke lett den gangen heller - i tillegg kom jo det at foreldrene hadde et ganske sterkt ord med i laget. Så det er nok langt enklere nå likevel



Ha det bra :) kikk gjerne innnom om en uke eller fem - det kommer mer !

Ingen kommentarer: