Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

lørdag 14. februar 2009

Fisketuren !

Her sitter tre av fire barn som var med på turen !
En kveld i først i august sa Pappa da han kom inn etter å ha kjørt inn tørrhøy hele eftan: - Jeg trur jeg tar meg en tur på fisking, det er så fint vær, jeg blir vel natta over !


--Ååå vi vil væra med !! ropte vi . - Tja, kanskje Randi og Svein, - sa han, de andre er for små -Da blei de to minste sure og sinte, -Vi vil være med - skreik de
Det blei skrik og bråk :o((


Nei, nei, vent litt - sa mamma. - Jeg kom på noe lurt ! Kanskje jeg kan være med også, men da må dere vente til jeg får melket kuene, dere kan grave mark og pakke ned litt mat i sekken -
Jamen orker du det da ? - sa pappa, da må du jo gå tidlig ned igjen i morra, for du må jo i fjøset da også ? -Jada, det går nok - sa hun.


Og vi til å finne fram alt vi måtte ha med, brød og smør og ost og syltetøy

Pappa og Svein gravde mark Og noen av barna hadde ikke fiskestang, så måtte han lage det også!
Da hogg han ned en rogn som var lang og uten kvister, satte på snøre og krok, så var det fiskestang :-)
Mamma tok med et ullteppe oppi sekken også, og så gikk vi.
Hvor skal vi hen ? sa Svein. - Til Ormetangen - sa pappa.
Jamen - er det ikke mye orm der da ? sa Jan, - jeg vil heller gå et annet sted !
Nei da, det er ikke mer orm der enn andre steder, det er bare navnet på stedet der - sa pappa.
På bildet over ser du mamma og pappa, mange år etterpå, det er Turid som sitter mellom dem !
Hun hjelper til i slåtten, men jeg trur ikke de var på fisketur denne kvelden :-) Turid har en myggespray i handa, der er nok masse mygg der :o(
Javel, vi dro innover og da vi kom fram slengte vi ut stengene våre. Vi fiska lenge, det begynte å mørkne og så begynte det å regne - æsj, det regner - sa pappa, - da må vi vel gå hjem ?
Neida, kom hit og hjelp meg - sa mamma, - jeg har jo teppe med meg - hun og pappa bandt teppet fast mellom fire furutrær som sto med passelig avstand, så hadde vi tak over hodet, så spiste vi kveldsmat og kosa oss og etterhvert som vi blei trøtte la vi oss tett sammen under "taket" og sov til morran ;o)
Pappa fisket til det blei lyst, da dro mamma hjem og melket kuene og fikk de ut på beite, så kom hun jamen opp til oss igjen !! Sprek dame gitt ! Vi spiste frokost og fiska litt mer, og vi leika ved vannkanten, vassa litt, for det er grunt og fin sandbunn ved Ormetangen.
Ja, dette var en av mange turer vi var med på, jeg skjønner at vi var ganske heldige med foreldrene våre, når jeg prater med jevnaldrende er det ikke mange som har opplevd sånne turer ! Vi hadde ikke bil, og ikke penger til å reise andre steder, men ingen savnet det heller !!

3 kommentarer:

Kamerasamleren sa...

Flott blogg med koselig og nostalgisk innhold. Trivelig å lese slikt, tankene går til tidligere tider for meg.

Jeg har tittet litt på den nå, men skal ta litt grundigere "studier" når dagen er litt yngre. Lykke til med bloggingen fortsatt og stikk gjerne innom min også :)

Mormor sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Mormor sa...

Hei, prøver igjen !
trykkfeil på første forsøk !

Takk for fine ord !
Jeg liker å tenke tilbake på "gamledager"
Og ikke minst barnebarn er ivrige tilhørere !
Flott blogg du har også, kommer nok til å kikke innom i tida framover. Randi.