Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

onsdag 5. mars 2014

Et barndomsminne til.....

 
Her om dagen satt jeg å prata med ei venninne, om ting som hendte i "Gamle dager"
Som de sikkert har fått med dere, vokste vi opp i en tallrik familie, med onkler og tanter, søskenbarn og tremenninger, de aller fleste av dem bodde på Eiker. og vi var ofte der nede
Men rett som det var kom de opp til Svene og bodde hos oss i noen  dager
På dette bildet vi ser over her, har onkel stablet to søstre, meg på fanget til mamma og bror min i vogna. Vi skimter et hode bak meg også, sikkert lillebroren til mamma som var
tretten -fjorten år da jeg kom til
foran bilen står slektninger som sier "ha det"  til oss. vi skal nok opp til Svene igjen,
 etter et besø der nede

 
Her er vårt danske søskenbarn på besøk , det er sikkert katten hun forsøker å få til å ligge stille i vogna. Ikke alle kattene vi hadde likte å "være barn"
Men alle fikk gjennomgå den prøvelsen ;)
I det hele tatt var husdyra ofte med oss i leik og fritid.
Også grisungene ! Mulig jeg har fortalt det før, men jeg tar med den historien her også
Vi kjøpte som sagt grisungene da de var veldig små, hadde de ofte inne i ei kasse en uke eller to.
En blei spesielt kjælen og fotfulgte oss da vi var ute og leika.
En søndagsformiddag skulle vi gå tur ned på "Åsen" som lå litt på nedsida jordene hjemme
Tante og Knut var med, mamma, pappa og fire unger. Mamma hadde laget masse vafler som hun hadde lagt i ei korg, med rømme og syltetøy ved siden av
Da vi kom ned skulle vi finne et fint sted å sitte, legge ut  et teppe, finne ved til kaffebålet osv. Korga blei stående på bakken ved siden av oss.
Plutselig skriker broren min ut: Mamma se ! Grisen tar vaflene !!
Mamma hiver seg over grisen og skuffer den unna, hun  får hengt korga opp i ei lita furu som står der
til kaffen og sitteplassene er ferdig ! Heldigvis var det bare en vaffel grisungen hadde fått tak i, så det blei mange igjen til oss andre ;)
Et av de gode barndomsminnene vi har, og rett som det er blir det tatt opp i
sammenkomstene vi fire har.
(mulig mattilsynet hadde protestert om det hadde finnes noe sånt den gangen, men vi lever og er ganske friske alle sammen ;)))

Dette bildet er fra påsken 1946, da hadde vi nettopp fått ei lita søster :)
Kanskje kommer jeg på flere rare historier fra den tiden - ha det godt så lenge.....

Ingen kommentarer: