Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

torsdag 18. april 2013

Bare en liten tanke......

Veit ikke om jeg er over middels kritisk for tiden, men  -
Da jeg hørte om alt oppstyret som var i Oslo på grunn av en viss guttunge ved navn Bieber, og hva det skulle til av ressurser i forbindelse med dette arrangementet, og  hva det koster......
Og dette er ikke enestående i hovedstaden, store folkemasser som samler seg til det ene og det andre. Det kreves folk til å arrangere (Disse har kanskje lønn fra STJERNEN)- det kreves politifolk, vakter, renholdere, busser, biler og tog for å frakte alle, hit og dit  Det koster også
Og det er staten, det vil si våre skattepenger, som skal betale dette. Vi leser om folk som ikke kommer inn på sykehus, om folk som ligger alene i hjemmene sine og dør, om eldre som må klare seg på minstepensjon (som er liten)
Om skoler som legges ned, om veier som ikke holder mål.
Men da har vi (stat og kommune)  ikke råd Vi må stramme inn her og der....
bruke mindre penger på dette og hint
Skulle faktisk vært allright å sett en oversikt på Oslo kommunes utgifter på dette...
 
Min tanke er da: Hva har skjedd med oss "gode nordmenn" på disse årene mens jeg og dere andre har levd ?
Bildet over viser gården jeg bor på i 1952-54  Sjølberging er stikkordet...
Vi lagde mat her i landet og det lønte seg !!!!
 
Jeg gikk en tur på gamle tomter i går
Bildet her viser restene etter ei gammel seterbu, det er ikke mye igjen av den  
Jeg mener ikke at vi skal gå tilbake til den tiden, men noe  måtte da kunne brukes av den gamle måten å leve på ?
For eksempel  en liten smule nøysomhet ? Litt mindre bruk og kast ?
 

Et lite eksempel her; Denne fant vi på setra til mine foreldre, jeg husker den godt fra barndommen.
En tesil, hverken mer eller mindre.... Men se - den er reparert !

 håndtaket er satt på med to nagler, det ser ut som det kommer fra en suppeøse !
troligvis har det vært ei øse som har vært i en dårligere forfatning enn silen !!
Muligens er det et taterarbeid, eller en nabo som var litt hendig
Greia er at den fortsatt virker....

 
 
Denne her er ikke reparert, men her ligger også tanke....
Vi kjøper og kaster om igjen og om igjen
Det koster, og det fyller opp med søppel 
Jeg ser at dette blir et utrulig trist   og sytete innlegg, men jeg blir så frustrert :(
Og  av og til så renner det over......
 
Skal love at neste gang jeg skriver her  blir det noe koselig :) :)
 
Men altså; det er herr Bieber som har skylda.........



1 kommentar:

Ingun sa...

Ja, jeg er enig med deg. Vi sløser for mye. Har for mye gjeld.Dårlige holdninger. Men da er det opp til oss gamlingan og fokusere på riktige verdier. Fortelle. Vise ved handling at det går an å ikke være trendy hele tida. Ubevisst preger vi våre nærmeste;-))Jeg jobber hele tiden med meg selv. Tenker gjennbruk. Lager all mat selv osv...med det resultatet at v i ikke lenger liker kjøpemat;-))
Min datter på 17 er anti Bieber forresten. Sier det er galskap og hysteri-)) Takk for det!!