Stabburet vårt.

Stabburet vårt.

torsdag 9. februar 2012


En liten historie om Onkel Jon i dag !
Han var født i 1899 i Gransherad i Telemark En stor og kjekk kar som gikk "frikar" 
 på marken i  sin ungdom !
 Han arbeidet i skogen, som sine brødre, en gang kjøpte han en stor svart hest som han kjørte tømmer med. Denne hesten blei sinna, "mannevond" sa de om den......
 En høstkveld brødrene skulle hadde en sammenkomst hjemme på gården ville hesten "ta" noen av gjestene som kom gående nede i jordet. Bestemor så dette, og ropte på Jon at han måtte passe på hesten sin !!
Jon gikk ut og bort til hesten, som reiste seg på tobein og ville ta han også !!

Da tok han hesten i frambeina og veltet den over på sida, så den lå flat i graset !!!
Og svarten fikk føle hvem som var "herre i huset"

Store sterke karer hadde stor respekt i vennekretsen !!!!

Bildet øverst viser Onkel Jon.  Hestebildene er bare vanlige store, sterke, svarte, snille hester som jeg har kjent  !!


2 kommentarer:

Brocante sa...

Artig historie. Så rart med den hesten da. Han må jo vært en sterk kar som kunne legge hesten ned - eller god i bryting kanskje? For mange år siden bodde jeg et år i Frankrike. På gården i nærheten av der jeg bodde var det mannevonde hester. De sto og skrapte med forbeina i bakken når man gikk forbi og sparket ihjel en hun som inn i innhegningen. Jeg var skrekkslagen hver gang jeg måtte forbi der.

Mormor sa...

Tja, kan ikke garantere sannhetsgehalten i denne historien !
Jeg har hørt den av en som har hørt den....
Men det hendte jo av og til at hester blei "mannevonde"

Hyggelig med kommentarer ;)